måndag 5 juni 2017

Projektet börjar gå mot sitt slut

I mitten av november 2010 började jag projektet  "Revision av Sveriges väg mot fibersamhället"

Anledningen var att jag hade precis släppt (5 november 2010) rapporten
"Informationsteknologins betydelse för skärgårdsutvecklingen".

Se även http://ornoborna.se/wordpress/bredband

I undersökningsfasen för rapporten uppmärksammade jag Bredbandsforum. Jag hade anmält mig till en "hearing" som jag bevistade 12 november på Valhallavägen.

Hearing 12 november 2010
Under förmiddagen på Valhallavägen kom jag i kontakt med Nils Hertzberg för första gången. Vi råkade hamna vi samma bord. Han jobbade då på Näringsdepartementet (men är pappa till Bredbandsforums upplägg i Sverige).

Under någon slags informell presentation runt bordet så frågade man ut varandra var man kom ifrån (i Norrland betyder den frågan var man bor).

Jag svarade Ornö och fick då frågan vilken slags företag det var. Det är inget företag svarade jag utan jag bor där ("formellt" representerade jag väl Ornö skärgårds Intresseförening på uppdrag av ordföranden Per Frideen).

Under mötet där många företag och lobbyingorganisation deltog fann jag detta ytterligt intressant så jag bestämde mig att göra en revision av hela processen (stambyte av telekablar i Sverige). Jag har senare också deltagit i samt bidragit till och även försökt påverka den processen.

Nu börjar min praktik som "Fibersamordnare" gå mot sitt slut (midsommar 2017) i Bräcke kommun och jag känner mig mogen att rapportera lite av min iaktagelser.

Hur detta kommer att ske har jag inte bestämt än men jag kommer att lägga upp lite blänkare här på bloggen när jag har något dokumenterat.


1 kommentar:

  1. Hej Per, det ser vi framemot!
    När man arbetar med frågan känns det ju motigt ibland men tittar vi bakåt så har det hänt mycket sedan 2010.

    SvaraRadera