onsdag 21 juni 2017

Mitt sista möte med Bredbandssamordnarna i Jämtland/Härjdalen

Jag får se soluppgången om jag skall på morgonmöte i Östersund. Mer telemöten i framtiden?

I måndags deltog jag på Region JämtlandHärjedalens "bredbandssamordningsmöte" för sista gången som representant för Bräcke kommun.

Mötet började med ett besök på Östersunds kommuns framtids/nutids "hälsorum" som finns i hemtjänstens teknikavdelnings lokaler.

Mycket intressant där vi fick guidning av en entusiasterna proffset Marita Godén.

Marita visar en larmklocka som hon är extra stolt över att kunna erbjuda kommunens äldre
(de har 1650 larmkunder).

Samordnare från Ragunda, Bräcke, Östersund & Krokom lyssnar på Marita.
Utbudet av larmanordningar är stort och det kommer ständigt nya prylar.
En av avdelningens jobb är att testa och ta in nya prylar (samt pensionera gamla).
Larmanordning inbyggd i en sula med induktionsladdning.
Lite olika hemmalarmcentraler som är kopplade till SOS Larm.
De svarade på 11 sekunder när Marita testtryckte.
Liv Edström (utredare på Bräcke kommun och ny kontaktperson i bredbandsfrågor) testar robotkatten (min favorit).
Japan ligger längst fram i världen i utvecklingen av robotar i hemmen
och där finns det bl.a. en uppsjö av "robotsällskapsdjur" att köpa.
Bland saker man testar finns fjärrstyrda "selfiesticks" på hjul.
Denna typ av produkt börjar det finnas ett antal av på marknaden idag men varierade egenskaper och prisklasser.
Tror personligen att inom några få år får vi se dem i många hem och arbetsplatser.
Har redan skrivit in den på min egen önskelista till jul.
Matningsmaskin (uppfunnen av norrman med eget behov) var en annan sak vi fick se.
Detta var en inblick i vad som används idag inom hemtjänst och hemvård i Östersund kommun och var en perfekt start på mötet i måndags.

Kaffe är livselexir
Ann-Louise Hansson från Strömsunds kommun (har varit med länge)
Kjell Nymo från Östersund
(innehar nog den bästa/mesta kunskapen av personer bosatta i Jämtland när det är frågan om nät/internet och säkerhet)

Den mer ordnade delen av dessa möten innefattar alltid en dragning av läget i sin egen kommun.
Peter Adolfsson länets/regionens bredbandssamordnare
På mötet fick jag reda på att tjänsten "länets bredbandssamordnare" kommer att finnas kvar minst till 2020 men antagligen till 2025. Peter är bra (intresserad, kunning och engagerad) och hoppas han stannar kvar så länge tjänsten finns. Han är en tillgång för länet.

Vi hade en väldigt intressant diskussion angående PTS statistik och kom fram till att den är väldigt fluffig och har potential att bli bättre (mycket bättre enligt min mening).

Det har också dykt upp egendefinerad statistik likt min i Bräcke (Liv skall gå till botten med den) men även från IP-Only och ServaNet som är ännu mer fluffig (odefinierad vad den mäter).

Peter har börjat att bena i frågan och startat använda GIS-system och PTS data för att i detalj (på byggnadsnivå) veta hur fibernäten är kopplade. All heder till honom och hoppas länets kommuner kommer att enas om något så att det går att få kontunietet i statistiken och att den blir användbar och inte förvirrande som den är idag.  Misstänker att diskussionerna fortsätter även efter att jag lämnar denna gruppering.

Rent generellt tycker jag att dessa möten (4 ggr/år) är värt tiden och det dyker alltid upp något nytt jag inte visste. Peter har varit bra att ordna besökare som presentarar något.

Frågan för nästa möte var om man skulle bjuda in Net1. När jag sa att Net1 inte stödjer IPv6 (eller planerar det) så sa Kjell att han var förvånad att det fortfarande finns ISP:er i Sverige som inte stödjer IPv6. I hans värld var dom därför inte intressanta. Så om de skall bjudas kan det ju vara för att de skall få presentera sitt IPv6 planer (när de har en plan).

Hoppas jag blir inbjuden som gäst någon gång så jag kan prata om "Zero Latency Interactive Communication" som jag hållt på med (till och från) sedan 2013.

Se:
http://fiberopticislands.blogspot.se/2013/09/bild-och-ljud-i-realtid-for-interaktion.html


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar