onsdag 9 april 2014

Beroendet av bara ett telekommunikations system

https://www.telia.se/privat/support/driftinformation/mobiltelefoni

Råkade befinna mig hemma när någon slant på tangentbordet (antagligen eller vad det nu var).

Skulle ha telefonsupport hemma på Överturingen och vi skulle börja 18.00. Någon gång innan (typ 17.30) dog Telias mobilsystem. Prognosen just nu är att det kommer igång imorgon kväll.

Nu fungerade ju Ånge kommuns fiber och internet via ServaNet & Bahnhof. Vad gör man?

Via Skype (har inte Skype out) fick jag kontakt med min kompis i Spanien (första som svarade) som skickade ett SMS till de jag skulle ha möte med som sa att de skulle kolla mail. Fick senare kontakt med min son i Hörby (via Skype) som kunde ringa och säga samma sak.

Det visade sig sedan att en av de jag skulle kommunicera med hade Gmail (men ej Skype). Vi fick upp en chat och sedan körde jag supporten den vägen.

Vad är det jag vill säga?

Jo att om man skall bedriva verksamhet var som helst i Sverige kan vi inte vara beroende av single "point of failure" (alltså att enskilt fel får allt att stanna).

Om man bor i Vasastan och någon gräver av kabeln (vilket skedde nyligen) så är det väl inte så problematiskt för man har ju fötterna. Men för mig på Överturingen så måste kanske ta mig ett par mil bort för att få telefon kontakt igen.

Ett annat exempel är stormen Ivar när det var en period när ingen kommunikation fungerade i på vissa platser i Bräcke (inte ens Rakel).

Samma sak är det med kablarna (även de nya fiberkablarna). Hur mycket skall slås ut när det sker en avgrävning?

Min slutsats är att ingen kan göra ett perfekt system. Redundansen kan aldrig bli för stor. Analyser borde göras av vad som händer när olika fel uppstår. Detta är inte så svårt utan bara ett jobb som måste göras.

Ingen enskild operatör kan lösa problemet utan det måste vara flera som har olika adminstrativa domäner och flera olika tekniska leverantörer.

Vad har jag lärt mig? Att jag nog skall skaffa Skype out eller ett IP-telefon abonnemang som ett komplement till mobiltelefonin.

Epilog:

Mobilsystemet kom igång vid 15.00 tiden på torsdagen. Nästan 24 timmar borta. Det intressanta var att telestationen i Kölsillre också verkade vara ur funktion. Felet (vad det nu var) påverkade alltså både Telias fasta och mobila system.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar