söndag 1 april 2012

Avstämmning på Träffpunkten i Kölsillre

Så här glad såg Henrik Winzell ut när vi började summera läget för intresset att byta telekablar (till fiber) sträckan Östavall - Överturingen.

Henrik, Krister, Johan & Jörn har gjort ett jättejobb.

Ser man på tidshorisonten så började detta med en fråga jag ställde till Turinge intresseförening i september om de var intresserade av information om fiber. Man kan säga att det var Sten-Ove Danielsson som hjälpte mig att intressera mig för detta område under en lunch som jag hade med min kusin Gunilla i slutet av augusti. Detta ledde till ett första möte med Turinge intresseföreningen 8 september. Se mer på http://turingen.net/aktivitet.html

Intresset just nu ser ut att ligga på drygt 160 abonnemang. Då får man tänka på att i stora delar är inte fritidshusen bearbetade.

Det dök upp en del intressanta frågor under eftermiddagen. Den mest intressanta var:
- Vad har vi för garanti att dessa kablar kommer att vara kvar i kommunens ägo?

Det kan tyckas vara en filosofisk fråga men det finns de som är oroade att dessa kablar kommer att säljas till någon privat aktör om kommunen får sämre ekonomi eller byter politisk majoritet.

2 kommentarer:

  1. "Det kan tyckas vara en filosofisk fråga men det finns de som är oroade att dessa kablar kommer att säljas till någon privat aktör om kommunen får sämre ekonomi eller byter politisk majoritet."

    Den sittande majoriteten har nyligen överlåtit kommunens befintliga nät till Servanet.
    Troligen kommer en ny fiber som dras ligga hos Servanet i Sundsvall som kommunen är en liten delägare i.

    SvaraRadera
  2. Är detta ett "skämt" eller?

    Du Servanet har ju hållit i "trådarna" redan från dess början, nå'ngång.. i början av 2000 talet.., så jag själv är inte speciellt oroad!

    SvaraRadera