fredag 21 oktober 2011

Rala besök

Kommunhuset i Norrköping
Jag hade nöjet att närvara på Rala Infratechs kunddag igår. Mycket ny (men också nyttig information) fick jag mig till livs.

Rala representerar Prysmian Group (Draka & Prysmian) i Sverige som nog är världens största leverantör av fiber & fibersystem
Den mest intressanta informationen kom ifrån FTTH Council Europe där jag lyssnade på Hartvig Tuaber och Karin Ahl. Det var både status på läget runt om i Europa & världen samt presentation av matrial som kan hjälpa oss att få ihop ekonomin i vårt nät på Ornö.

På tekniksidan fick jag se både nya kablar samt kopplingsboxar som vi kan använda vid byggandet.

Pratade en del med Rémy Serre från Frankrike som utvecklat en metod att bygga på landsbygden. Kolla in på http://www.fibtic.fr . Sånt här kan bli betydelsefullt för glesbygden i Sverige.

Det var många närvarande på kunddagen som kördes gemensamt med NetAdmin. Bäst kontakt fick jag med de som bygger Mönsterås Stadsnät. Tänk om Haninge kommun skulle kunna jobba på det sättet? Men då hade jag nog inte hållt på och skrivit på denna blogg utan använt fibern (som då hade redan varit dragen till alla) på Ornö istället.

Vi kommer nu få hjälp av Rala i förprojekteringarbetet så att vi kan presentera en trolig projektplan med realistiska kostnader till Länstyrelsen i vår ansökan.

1 kommentar:

  1. Låter bra, roligt att du hämtar in sån här information som kommer att vara mycket värdefull vid utbyggnaden på Ornö!

    SvaraRadera